Nutit pubertiaka do cohokolvek znamena velmi vysoku pravdepodobnost, ze rodic dosiahne opacny efekt. Potom sa cuduju, ked deti do kostola nechcu chodit. To nutenie sa zacina v utlom detstve. Vypne sa Kuko, ide sa do kostola. Tam detom v takom veku este nevadi, ze sa ide do kostola. Ale im v skutocnosti vadi, ze nemozu pozerat toho Kuka a potom pridu v pondelok do skoly, kazdy rozprava o Kukovi a krestan cumi a nechape, o com je rec. Tak tam je lepsie od rodica zvolit taku vychovnu metodu, ze to decko do toho kostola vezme v inom case a nie v case, ked je Kuko a milion omsi za den. Nemusia ist do kostola rano, mozu ist aj vecer, aj ked v dnesnej dobe uz mame digitalnu TV a nejake tie videorekordery a videokazety by sa tiez nasli.... Uz to nie je taky problem ako v minulosti, ked taketo veci este neboli. Nie prist z kostola domov a decko vytrieskat. Lebo sa vraj v kostole zle chovalo. Radsej ho vziat do cukrarne na zakusok. Pre krestanskeho rodica je nesmierne dolezite, aby sa v malom detskom mozgu toho dietata spajalo chodenie do kostola s prijemnymi zazitkami. Tak to ma byt. A nie s neprijemnymi. Napriklad decko reve, ze si nechce obliect suknu, ale nohavice a mama nan krici, ono je vystresovane, ma zlu naladu, jeduje sa, ze si nemohlo obliect, co chcelo. Potom sa mu vypne Kukko, dalsi stres, dalsi neprijemny zazitok, potom po skonceni omse reve, ze chce ist do cukrarne, rodicia ho tam nevezmu a bez dovodu ho okriknu pred cukrarnou, ze je zle a neposlusne, dalsi stres a neprijemny zazitok pre decko. Jednak, ze je nespravodlivo kritizovane a okrikovane, jednak sa musi pozerat, ako vsetky ostatne deti s rodicmi do tej cukrarne idu, iba ono nemoze. Pridu domov, decko dostane bitku, lebo sa vraj pred cukrarnou rozkrikovalo, ze tam chce ist a aj preto, lebo revalo, ze chce pozerat Kuka a aj preto, lebo revalo, ze chce suknu a nie nohavice a teraz sa mu to vsetko spocita - BITKA - najväcsi a najnevhodnejsi trest. V kostole pocuvalo kazen o laske, v reale dostava od rodicov nenavist a nie lasku. Nie trpezlive pocuvanie a mile slovo, iba vypadni, zmizni, daj mi pokoj, neotravuj....reci takeho typu. A potom??? Ked farar hovoril v kostole o laske rodica k dietatu a o laske Panny Marie a svateho Jozefa k Jeziskovi, kde boli tito rodicia??? Takzvani krestanski rodicia??? Sedeli si na usiach, vsakze??? Ano, sedeli. Do kostola chodili, decko tam bravali, o laske reci pocuvali, ale vlastenmu decku lasku nedali. Potom sa necudujem, ze ked sa take deti, co maju takych rodicov, dostanu do puberty, ze do toho kostola chodit nechcu, lebo si spajaju s kostolom a s krestanstvom negativne zazitky z detstva zapricinene nedostatkom lasky zo strany rodicov s kostolnymi a nabozenskymi zalezitostami. Aj s tym, ze kedykolvek ich rodic kritizoval, odvolaval sa na krestanstvo a to casto aj pri neopravnenej kritike. Obzvlast ak je to rodic ponizovacny. Ponizuje dieta a pritom sa odvolava na krestanstvo. Pri ponizovani dietata by rodic nemal o krestanstve ani pipnut, lepsie povedane, KRESTAN BY NEMAL DECKO SVOJE PONIZOVAT!!! Ponizovat decko a odvolavat sa pritom na krestanstvo ROVNA SA sto percentnej istote, ze decko cele krestanstvo a chodenie do kostola nadobro zavrhne. Aspon v obdobi puberty. Mnohokrat ale aj v obdobi dospelosti. Alebo aj dozivotne. Na vine je rodic. Nehovorim, ze nutenie. Viac ako nutenie dietata zo strany rodica chodit do kostola bol nezaujem dietata chodit do kostola ovplyvneny inymi faktormi - inymi chybami, ktore rodic urobil (vypnut Kuka, nutit decko obliect si saty, ktore neznasa a neciti sa v nich dobre, hresit ho pred cukrarnou, nechat ho tam revat a pozerat sa, ako ostatni do tej cukrarne idu, len ono nie, vytrieskat ho doma po navrate zo svätej omse, ponizovat ho kedykolvek doma, odvolavajuc sa pritom na krestanstvo, teda reci typu samochvala smrdi a preco sa chvalis, ze si doniesla jednotku z diktatu, Jeziskovi sa nepacia mali chvastuni, Jezisko takych nema rad, to neni po krestansky, chvastat sa... odhliadnuc od toho, ze decko sa nechvastalo, iba odpovedalo rodicovi na otazku typu ako bolo v skole, ale pravdupovediac lepsie by bolo, keby rodic decko pochvalil za tu jednotku, lebo deti potrebuju byt chvalene, aby sa im vyvinulo zdrave sebavedomie, potrebuju pochvalu ako sol a nie bitku a ponizovanie, ale bez pochvaly, lebo kde bude potom ich sebavedomie? Nebolo by lepsie povedat decku, ze super, dcera moja, ze si doniesla jednotku z diktatu, som na teba velmi pysny a tesim sa z tvojho uspechu, mas u mna jeden dobry bod za tuto jednotku a aj Jeziskovi sa to paci, lebo JEZISKO TA MA RAD A ON MA RAD DOBRE DETICKY; KTORE SA SNAZIA A KTORE SA V SKOLE SUSTREDIA A DAVAJU POZOR A DOBRE SA UCIA; TAK SA TERAZ IDEME PEKNE DO KOSTOLIKA PODAKOVAT JEZISKOVI ZA TU JEDNOTKU A VYPROSIT DALSIU MILOST ZA DALSIE DOBRE ZNAMKY A ZA ODMENU SA ZASTAVIME V CUKRARNI A KUPIME SI ZAKUSOK: BOLO BY TO LEPsIE; LEBO BY SA DIETATU SPOJIL V HLAVE KOSTOL S PRIJEMNYMI A POZITIVNYMI ZALEZITOSTAMI: kostol sam o sebe nie je zly a ani cukraren sama o sebe nie je zla a ani Kuko sam o sebe nie je zly a ani krestanstvo samo o sebe nie je zle. Zle su len vychovne metody rodicov a reci rodicov spojene s tymito miestami, inak povedane, negativne rozpravajuci rodic je horsi ako pozitivne rozpravajuci rodic. A nech si dievca oblecie aj nohavice a aj jeansy do kostola, no a co? Ked sa v tom dobre citi. Nemusi tam ist vycackana ako princezna. Podstatne je, aby tam sla rada. Ked rodic na dcere spozoruje javy typu dcera rada chodi v jeansoch, nerada chodi v sukni, tak ju treba nechat na pokoji, nech si do toho kostola ide v jeansoch a nenutit ju obliekat si suknu. Radsej nech tam ide v jeansoch a rada ako v sukni a nerada. Radsej nech tam ide vecer a rada ako rano a nerada (lebo nevidela Kuka). Radsej nech ju rodicia chvalia - predovsetkym v den svätej omse, aj po omsi, ked pridu domov, nech sa jej pytaju, co sa jej na kazni najviac pacilo, nech komentuju kazen, kostol a farara pozitivne ako by ju mali bit a komentovat negativne este aj farara, jaky je tucny, preco ma taku bradu, preco sa neoholi, preco povedal na kazni to a to, preco mu vypadla oplatka z ruky ked isiel dat starej Blaskovej prijimanie, preco poslal citat toho koktaveho ministranta a preco nie radsej toho druheho, ktory je starsi, bla, bla...samy negativizmus. V reciach. V puberte tak velke deti odmietnu rodicov ako autoritu a s tym aj vsetko, comu ich rodicia v detstve ucili, kostol a krestanstvo nevynimajuc). Decko si potom mysli, ze Jezisko je obluda a ze nas nema rad. A Neveri, ze Jezisko je dobra bytost a ma nas vsetkych rad. Je toho vela. Nie v samotnom nuteni by som hladala dovody, preco deti do kosotola chodit nechcu aj ked ono sa tiez na tom do istej miery podiela, ale viac sa na tom podla mna podielaju ine vyssie spomenute dovody.