Velikost IQ a úspěšnost žáka

Príspevok v téme: Velikost IQ a úspěšnost žáka
Dick

Již tolikrát zmiňovaná psychologická „veličina“ se stala předmětem dohadů, co vlastně vyjadřuje, protože už samotná inteligence, jakožto abstraktní pojem nemá jasnou definici. Ale nediskutujme nyní o tom, co je to IQ a inteligence, přijměme to jakožto určitou pomůcku k určování toho, jak různí lidé rozdílně reagují na konkrétní testy, a jestli existuje přímá úměra mezi schopností žáka studovat-učit se a velikostí jeho IQ.

Když si vlastně představím školu, tak ta má určité nastavení úrovně obtížnosti látky tak, aby ji zvládl co možná největší počet žáků. Největší zastoupení co do počtu (pokud se nebude jednat o nějak pečlivě vybranou skupinu) budou jedinci s IQ v rozsahu 90-110, tedy průměr, dále budou zastoupeny dvě krajnosti podprůměrného IQ a nadprůměrného IQ. Myslím, že je zbytečné diskutovat o tom, jestli je bystřejší vždycky ten s vyšším IQ, ale můžeme. Jestli je hloubavější a v neposlední řadě úspěšnější.

Je opravdu velikost IQ nějaký determinující prvek, nejedná-li se o vysloveně nízké hodnoty? Neplatí, že pokud člověk dosáhne alespoň IQ 90, může už být vzdělavatelný, a to minimálně středoškolsky?

Je to amatérský a velmi zjednodušený text, ale osobně mně zajímá, kolik (IQ) podle vás stačí k úspěchu ve škole i v pozdějším životě? Samozřejmě že všichni to nemůžou zvládnout, ale větší část to dokáže, nezávisle na této abstraktní hodnotě. Já jsem kritikem zjednodušeného nazírání na lidskou inteligenci, navíc důležitý je její rozvoj, dělá to škola dostatečně? Ideální by bylo vzdělávání individuální, šité na míru, protože pokud někdo přiřadí nějaké stejné číslo dvěma lidem, nebudou to stejní lidé a nebudou mít stejné schopnosti, o tom jsem přesvědčen.

Dick

zewa, ještě jsem chtěl napsat, že už jsi mi psala na starší téma, že nezáleží na těch číslech, tak v tom máš samozřejmě pravdu. Většina normálně inteligentních lidí, má šanci rozvinout svůj potenciál, je to už jen na nich. Blokem bývají spíše problematické emoce, ne nedostatečné IQ. Podotýkám u většiny, samozřejmě to neplatí u všech.

Dick

0vecka, nadprůměrná složka společnosti, může být nadprůměrná a nemusí se za to ani považovat, a stále se bavíme jen o IQ, ale o tom stejně není tento příspěvek. IQ je jen jedna složka.

Dick

tarapaca, přeci jen píše, že talentovaných je asi 20 %, to myslí inteligenčně, a co ten zbytek? To je co? Tam to nemá cenu? To už tady bylo, to je eugenika, možná ta pozitivní, ale je. Nemám to rád.

Každého je třeba rozvíjet, já vím, že je to těžké, a někteří jsou tak těžko chápaví, ale...

Je třeba zjistit, jestli má děcko nadání na to, či nato, nezávisle na jeho IQ. Pokud má vysoké IQ, ale bude chtít být zpěvák, ať jim je, i kdyby bylo tísíckrát dobré v matematice. A naopak, pokud se nevykazuje vysokým IQ, ale přesto má snahu, ať dokáže své maximum v čemkoliv. Takže ano, ať jsou různé instituce, a lidi ať si na to zvykají, ale ať se neporovnávají, protože budou velmi zklamaní, a přiznám se, posuzovat svého potomka podle IQ, tak to musí být opravdu chladný člověk, to snad ani na Slovensku není možné, v západní Evropě ano.

Pamatuji si na základní školu, třída s děcky z různých rodin, různých schopností, ideální je být uprostřed, můj případ, nebylo jednoduché sledovat, jak někteří ještě na konci základní školy měli problémy se čtením, ale za co je trestali, proč jim dávali tak špatné známky, nic nevyřešili. Stejně, takový člověk nikdy nepůjde studovat, on nechce, to chtění, je většinou znakem, že cítím, že na to mám. Ještě že už jsem ze školy pryč.

Dick

zewa, záleží také na tom, o čem se ti lidé budou bavit, pokud to budou vědecká témata-žádný amaterismus, prostě rozhovor dvou matematiků, nemůže sledovat ani člověk s vysokým IQ, pokud sám takovou matematiku neovládá, nemůže rozebírat klasickou hudbu, pokud něco o ni neví, nebo nemá hudební sluch, vnímání, emoce, nemůže rozebírat dílo malíře, či sochaře, když nerozumí, nezná symboliku dané doby. Prostě jen o IQ nejde.

Řekl bych, že ve skutečnosti, vzdělané nebaví rozmluva s nevzdělanými, nebo nekreativními. Ta inteligence tam hraje roli, ale nejenom IQ. IQ je jen složka jedné, nebo jen málo druhů inteligence, záleží jak si budeme inteligenci definovat. Protože všechno je jen vymyšlené člověkem.

Ideální by asi bylo, kdyby se všichni mohli věnovat tomu, co opravdu je zároveň jejich zálibou, a živit se tím, tak tady je problém, spravedlnost tu prostě neplatí.

Dick

zewa, kdo je ideální vůdce, či vůdkyně? Podle mně takový jedinec by měl vynikat krásou, šarmem, silou i tou chytrostí. A bývají takový lidé s vysokým IQ, myslím, že často ne. Proto, nejsou vidět. Mohou být složití na pochopení, někdy dětinští. Někteří autisté mají velice vysoké IQ, ale nemohli by vést nějakou skupinu, a pochybuji, že dostanou Nobelovu cenu, nejedou s týmem.

Prostě jen vysoké IQ, to je hodně málo.

Dick

tarapaca, ale já nic proti tomu nemám, ale já už žák dávno nejsem, a přiznám se, nikdy bych nestál o to, aby mně osobně někdo posuzoval, na co mám, a na co ne. Jedinou kritiku na svou osobnost jsem přijal, že chci vše hned, a že vymýšlím. Toto se týkalo hudby, já nechtěl hrát etudy, nebo zpívat lidové písně, já chtěl už arie, ale lidovka je základ. Trochu mám smůlu, že jsem se nenarodil v Itálii. To je země velkých skladatelů, pěvců. Ale na Slovensku to v tomto je lepší než zde v Čechách. Odbočil jsem.

K tomu článku, ti Slováci, už se často nevrátí, takže dobře pro západ, špatně pro Slovensko. Za druhé, je to takové vyrábění talentů, na někoho se dostane, na někoho ne, to vyrobí i závist. Důležité je, aby člověk nezatrpkl, a dokázal jim, pokud chce, že dokáže uspět i bez takové přepéče druhých. Ale v tomto dávám svobodu, ať existují různé školy, pro různé, pro bohaté, pro chudé, pro "výjimečné i ty další, ale bacha na eugeniku, už jsem o tom psal.

Jinak jsi se mně ptala, jaké mám IQ, nebo vůbec inteligenci? Většinou se lidé na první pohled zahledí do člověka podle toho jak vypadá, jak vystupuje, IQ, to se moc neřeší. IQ, to je chladné. Cit, emoce, to je více.

Dick

zewa, to slovo "průměrný", je zavádějící, protože to, že tzv. někdo bystřejší, hloubavější, nebo s vyšším či vysokým IQ, dělá v zahraničí podřadnější práci, to je dané jinými faktory. Ti lidé zkrátka prchli ze svých rodných zemí, a měli k tomu osobní důvody. Nakonec někteří z nich věří, že časem dosáhnou svého snu.

Vysoké IQ nedává člověku právo vládnout těm druhým, protože ten člověk, musí mít i další vlastnosti, a to obvykle lidé s takovým IQ nemají, když mají, dosáhnou úspěchu. Prostě schopný a s ostrými lokty překoná méně schopného byť bystřejšího, tady neexistuje žádné, že schopnější je chytřejší, navíc inteligence, jak v čem. IQ, to jsou testy, to neznamená bystřejší v podnikání, lepší a talentovanější umělecky, vědecky, manuálně. A ruku na srdce, IQ někdy nejde dohromady s citem, zvláště u těch "chladnějších" národů.

Neplést IQ a talent na něco, i člověk s vysokým IQ nemusí mýt talent na nic jiného, kromě učit se. chápat, ale bude mít i originální nápady, nevím?

Ty průměrné hodnoty jsou různé, někde se uvádí IQ 85-115, většinou IQ 90-110, pod 100 je to nízký průměr-na maturitu už to stačí, nad 100 vysoký, ale někdo by ten průměr hnal až po 115. Nad IQ 120 se jedná o nadprůměr, nad 130 vysoký nadprůměr.

Úroveň debaty záleží nejen na inteligenci, ale hlavně znalostech diskutujících.

zewa

Aaale kdeze... Mam uplne priemerne IQ. Mam inteligentnejsich kamaratov a sama vidim, ze na ich debaty som prikratka (par bodov IQ naviac by som este zniesla) ale co uz, ked mi takto bolo nadelene. Ale ked uz sme pri tom.. IQ je len cislo, ktore hovori o com? Ze budem uspesna, nebudem? Ci? Pride mi porovnavat si IQ skore rovnako trapne ako ked si napr. chlapi porovnavaju dlzku penisov...