Inteligence

Príspevok v téme: Inteligence
Dick

Co je to inteligence si může každý přečíst. Její definice se vyvíjela v čase. Která definice je vám nejbližší, případně máte sami nějakou definici?

Co si myslíte o jejím měření? Je vůbec možné takovou vlastnost uchopit, natožpak měřit?

Je její míra-velikost u každého člověka děděna, nebo existují vlivy prostředí, které mají větší vliv na její rozvoj, než samotné geny? A nebo je to prostě kombinace těchto dvou faktorů, a lidé se mohou marně dohadovat, co má, a co nemá větší vliv?

Pokud jsme už determinováni-omezeni určitou její velikostí, máme vůbec šanci ve společnosti uspět?

Co si myslíte o "zneužití" výzkumu inteligence-eugenice?

Už tady byly zmíněny nějaké hodnoty přiřazeny různým "národům", není to podle vás projev rasismu, případně se jedná o nepravdivé údaje a nebo tomu věříte?

Napsal jsem několik otázek, ale je to téma k volné diskuzi, takže psát můžete k tomuto tématu co chcete. Díky za vaše názory.

lLily

Popravde sa do tych cisiel ohladom IQ absolutne nevyznam a to co som popisovala, bol len moj predpoklad ohladom inteligencie, ked ju vnimame z pozicie uzitocneho nastroja. Tento nastroj pre nas moze byt jak pozehnanim, tak prekliatim. Napriklad ked si vezmeme priklad s nozom - da sa nim rezat, krajat...otvarat, tvorit, no zaroven moze nicit ci zranit, podla toho jak a na co ho pouzijeme.

hupu

To je prave tazko povedat, ci je inteligencia výhodou. Lebo IQ testy vymyslaju ludia, ktori si o sebe myslia, ze su inteligentni, ale vacsina z nich nic ine, ako vymsliet ten test nedokazala.Takze je tazko povedat, ci nejake IQ testy vôbec dokazu zmerat inteligenciu cloveka. A vôbec ani nevysvetluju, co to inteligencia je.

Dick

lLily, psala jsi, že velikost IQ rozhoduje jak člověk naloží s danostmi. Jako průměrné se uvádí IQ 90-110, přitom je to rozdíl 20 bodů. To znamená, že největší počet lidí spadá do této kategorie. Bude až tak zásadní rozdíl, mezi uvažováním člověka s IQ 95 a člověka s IQ 105?

Je zajímavé, že někde se uvádí, že lidé s IQ nad 90 už jsou schopni vystudovat střední školu, ale proč by to potom nezvládl někdo i s IQ 88. A naopak, vysokou školu lehce vystuduje člověk s IQ kolem 120, ale proč by to nemohl být někdo s IQ 115, nebo 110? A naopak pro někoho s IQ nad 130 by to už neměl být vůbec problém, ale tak jednoduché to asi nebude.

Proč by nemohl vystudovat univerzitu i člověk s IQ 95 a třeba i náročnější obor? Není to jen rychlostí studia, rychlostí chápání, nebo jsou skutečné hranice, pokud člověk pod nimi leží, nemůže se přes ně už dostat?

Dnešní maturita je podle mně nastavena tak, aby ji udělalo co nejvíce lidí, je to dobře, ale to neznamená, že by mohli všichni úspěšně absolvovat vysokou školu a není to ani důležité.

Takže nemotivovaný může podle mně být člověk s nižším, stejně jako průměrným, i vysokým IQ, záleží na okolnostech. Průměr, třeba i slabší může být daleko více motivovaný a školu udělá. To IQ se podle mně pozná jen u určitých oborů a činností, především v testech.

Je to sice vymyšlená veličina, ale je zajímavé, jak lidé různě reagují na takové testy. Já jsem osobně dělal jen internetové, ale ty nemají přesnost, hodnoty jsem tam měl různé. ty skutečné jsou drahé, ale člověk se s nimi určitě setká i při různých náborech atd.

Uvedla si uměleckou činnost, myslím, že umělci nemusí mít vůbec vysoké IQ a často ho ani nemají, malíř, to je technika, imaginace, samozřejmě že Leonardo génius byl, ale to byl všestranný člověk.

Dick

michael067, je v podstatě jedno, jak se vybírají navzájem vysoce inteligentní lidé v IT sektoru, protože je jich zlomek, mají zcela jiná kritéria, krása jim je cizí, jen chladná inteligence. A nejsem si jistý, že budou mít děti, možná tak skleníkové.

Příliš vysoké IQ, to je jako nemoc. Mnoho těchto lidí ani neuspěje na poli vědy, či vynálezů, vždy je předběhnou ti vytrvalí, to je všeobecně známá věc.

Řeknu to za sebe, nechtěl bych mít vysoké IQ, stačí to které mám, a už jen hloubavost člověka dostává do sfér, kterými se běžně lidé nezaobírají, nemají prostě čas. Jsou mnohem inteligentnější lidé než jsem já, oni ty otázky které já dávám rychle vyřeší a zavrhnou. I tady to šlo vidět, když jsem jsem tady na určitá témata diskutoval. Ale alespoň jsem se přesvědčil, že jsem opravdu úplně obyčejný člověk, žádná výjimka, že jsou zde mnohem chytřejší a vzdělanější lidé než jsem já, to mi pomohlo. Protože se tak zbavuji pýchy. Zbytečná vlastnost, raději si přiznám, že jsem opravdu normál, alespoň co se týče IQ (možná i slabší průměr, horší snad už ne). A tomu přizpůsobím i svou budoucnost, kterou jsem viděl trochu mlhavě.

Dick

michael067, nikdy není nic stejné, takže těžko mluvit o stejném prostředí, či inteligenci atd. snad jen o podobném. Ale v současnosti je spíše inteligence na ústupu, tzv. inteligentní mnohdy nemají děti, navíc "příliš" vysoká inteligence je vlastně nemoc, vlastně to není žádná inteligence, je to trápení.

Autisté se nerodí jen "inteligentním", navíc asi ten nejčistší autismus, je něco jiného než si většina představuje.

Nejvíce úspěšní jsou podle mně lidé s nadprůměrnou inteligencí a empatií, ne "géniové", ti jsou možná tak cenní.

Pro život stačí i slabší průměr, jak píši, stačí IQ nad 90 (nebo někde v tomto pásmu), s tím už je možné dělat řemeslo, maturitu, umění atd.

michael067

"Eugenici verili, že prísnym výberom jedincov, ktorým sa dovolí mať deti, sa dá vytvoriť silná rasa"
Toto prakticky už v menšom meradle prebieha v určitých štátoch
Jeden z hlavných príčin vzniku autizmu je práve toto
Kde parteri sú vysoko inteligenčne nadaní v IT sektore atď
Jeden z hlavných príčin vzniku autizmu je práve toto
V jedno z týchto videí to vysvetľuje Marián Vitkovič presnejšie 4:48
www.youtube.com
"Zámerný výber partnera cez sociálne siete, zámerný výber partnera z rovnakého ekonomického a sociálneho prostredia"
Môžete pozerať aj od začiatku

Dick

lLily, já jsem ve většině případů na šel v eugenice jen neschopnost řešit problémy, které jsou řešitelné. A eugenici navíc byli nejenom rasisté, ale i "sociální rasisté"-byl to tvrdý kapitalismus.

Co se týče IQ, kdyby někdo mně chtěl posuzovat podle IQ, tak po základní škole měl jít na učební obor. Protože mé výsledky na základní škole nehovořili o nadprůměrné hodnotě, ba právě naopak. Ale já jsem žádnou takovou hodnotu neznal. Takže jsem nakonec dokázal udělati i tu maturitu-ovšem dnes to už je standart, a nevypovídá to mnohdy o ničem. Uměleckou kreativitu úplně odděluji od velikosti inteligence, podle mně to spolu nesouvisí.

Co mě zajímá, jestli hodnota IQ člověka determinuje, a nebo jestli je schopen úsilím překonat sám sebe. Neboli může člověk, který má IQ nad 90 už studovat cokoliv, pokud se snaží, nebo je to záležitostí jak se uvádí jen lidí s IQ nad 120.

Jsou lidé, kteří píší, že jim někdo naměřil IQ pod 90 a přitom, píší docela inteligentně, a potom jsou opravdu omezení lidé, u kterých vyšší vzdělávání nemá smysl.

Takže jak píšu, podle mne u určitého typu člověka nezáleží tak na IQ, jako spíše na jiných schopnostech. Já sám nevím, kde bych sebe zařadil, protože už jsem slyšel na sebe různé názory, ale potom jsou tu fakta-psychologická.

Například já dnes přemýšlím, jestli jsem si vybral vhodnou školu, nakonec už taková základní škola je trochu eugenika-známkování, porovnávání dětí mezi sebou.

lLily

"Co si myslíte o "zneužití" výzkumu inteligence-eugenice?"

Tak popravde velmi nechapem o co v eugenike ide, no citala som vetu, ze:"Eugenici verili, že prísnym výberom jedincov, ktorým sa dovolí mať deti, sa dá vytvoriť silná rasa. " - s tymto v podstate aj suhlasim, len nie v takom "umelom" kontexte v akom je to opisovane, ale mozno to len spravne nechapem, neviem.

"Je píle, motivace více než IQ?"

Za najdolezitejsiu povazujem REALNU motivaciu, nech uz sa to tyka cohokolvek...schvalne pisem realnu, lebo ludia si castorkat len nieco nahovaraju a ziju v oblakoch ci akychsi zastaralych vzorcoch vnimania aplikovanymi skor spolocnostou, nez ze by to ozaj rezonovolo s ich vnutornou podstatou.
na zaklade IQ sa clovek rozhoduje ako nalozit so svojimi danostami, takze v tomto bode moze posobit dost vyznamne, aby svoj talent nepremrhal. Ak ma IQ vyssie, zrejme mu to zarucuje aj to, ze svoju dannost lepsie ci lahsie uplatni. Ked si vezmeme priklad nejakeho spisovatela ci maliara, tak prvotne ho bude prirodzene pohanat jeho talent pre malovanie ci pisanie, no a ten mu moze spociatku aj stacit, ibaze ak v tom chce vytrvat, musi sa aj nejak motivovat, inak by napisal len jednu knihu ci namaloval par obrazov za zivot a tym by to prenho haslo. Prilezitostnemu umelcovi, ktory to robi z lasky k onomu tvoreniu diela to moze stacit - tvori v case chuti, no ak by sa tym chcel aj zivit, tak musi ratat aj s usmerovnavim tvorivej sily v casovom slede, cim sa prirodzena motivacia akoby ohranici silou vole, ktora ho moze bud pohanat alebo brzdit, preto ho casom mozu cakat aj urcite krizy v tejto oblasti z ktorych ich moze dostat asi len IQ v spojitosti s motivaciou.

Dick

Je určitě pravdou, že snaha a zájem, je to nejzákladnější. Schopnosti, to je až druhé věc, ne nedůležitá, ale v žádném případě ne ta nejdůležitější. Protože co pomůže když je velký talent, nebo inteligence a chybí motivace, podmínky a další a další věci. Dále je to boj se svým egem, omezeností.

Možná je ještě zajímavější se "prát sám se sebou", když zjistím, že mi daná věc nejde, že ji chci překonat, i když vidím, že druhým to jde lépe.

Např. u mně to bylo studium, které jsem chtěl mermomocí dokončit, protože pomyšlení, že bych neměl maturitu bylo pro mě hrozné. Vysoká škola, to už je jiný příběh, tam jsem se zatím nepřesvědčil, jestli bych ji dokázal vystudovat či ne. A zvláště takové obory, jaké jsem si stanovil.

Je píle, motivace více než IQ?