Vegetariánstvo - áno alebo nie ?

Táto diskusia patrí k článku: Vegetariánstvo - áno alebo nie ?
Vegetariánstvo  - áno alebo nie ?

Otázka zrejme vyvolá vlnu viac, či menej „odborných“ názorov. Pokiaľ ide o vegetariánske stravovanie, nejde o nič nové. Najstaršie zmienky pochádzajú zo starovekej Indie a Grécka. Spájali sa s nenásilným konaním voči zvieratám.

dobreuz666

Inak chia tekvicové a slnečnicové semienka sú tiež super. Chia obsahujú veľa minerálov a vitamínov, a sú nutrične úžasné. Takmer žiadne sacharidy (2%), obsahujú 19% bielkovín, 35% tuku a 30% vlákniny. Slnečnicové sú nesmierne bohaté na vitamín E a tekvicové na bielkoviny.

dobreuz666

BJ2: „Problem ludi je, ze zacali jest privela masa (nasi predkovia 1-2x do tyzdna, dnes ludia maju problem zaradit 1 vegetariansky den). A kvalita masa poklesla. Je plne hormonov, antibiotik, chemie. Plus tazkych kovov.“

No veď toto, že napr. kuracie mäso je často plné estrogénu = úbytok svalov v prípade mužov, lebo estrogén je u chlapov katabolický hormón, t. j. spôsobuje redukciu svalovej hmoty. A ešte ak bolo celý život kŕmené doslova hnojom, tak je mäso toho zvieraťa totálna rakovina.

marek1251487: „dobreuz. no. mozno sa dozviem nieco nove. cize ty tvrdis, ze ked budem jest denne 150 gramov vlasskych orechov, kde je na 100 gramov 60 gramov tuku, tak nepriberiem? lebo su to nenasytene tuky.“

Ak sa budeš hýbať aspoň ako tak, tak nie, nepriberieš. A hlavne orechy sa nemajú jesť večer, ale najlepšie ráno. Niekoľko krát som zjedol aj 300 g arašidov a nepribral som. Spálil som to v posilke a prijal kvantum minerálov aj vitamínov, ktoré mäso nemá a ani nikdy mať nebude. A zdravé tuky telu treba, tie sú zdrojom veľmi stabilnej energie a veľmi prispievajú aj diabetikom, resp. úplne redukujú šancu na vznik cukrovky. A ako som písal, ak bude to kuracie mäso napichané estrogénom, tak silovému športovcovi úplne poškodí.

„ja nezatracujem ani zeleninu, ani maso. nezatracujem ziadnu potravinu. len neprestanem tvrdit, ze najzdravsia strava je pestra strava. a zase netvrdim, ze pestra nemoze byt ani vegetarianska strava. problemom je, ze je s nou vela roboty a ludia kvoli svojej lenivosti potom zdravotne trpia. pretoze sa im nechce riesit co zjedli a co este nie.. TO je problem vegetarianskej stravy. nie tak stravy ako takej samotnej.“
No veď aj ja som za pestrú stravu, nejem jedine kuracie, hovädzie, bravčové mäso a huby, inak všetko jem.

BJ 2

Este o tej GLA omega-6 co som nakoniec spomenul, to je velmi dobra vec vediet. Odporucam si precitat toto:
www.lifeextension.com

Pri jej dostatku funguje metabolizmus ovela lepsie, a posobi aj anti-zapalovo.

Najlepsie je zakupit si borakovy olej (borage oil) a konzumovat 1 CL denne, co je tak 4 g borakoveho oleja. Ten obsahuje okolo 22% GLA na vahu, cize z tej cajovej lyzicky sa ziska tak 1000mg GLA omage-6 denne.
www.semena-osiva.sk

BJ 2

marek... v predoslom priklade, nedopadnete rovnako. 150g orechov denne je blbost, kolosalna. Ano, kvoli nenasytenym mastnym kyselinam. Tych je dobre jest pomerne malo. Cize, vacsinu orechov a semien treba jest len v malom mnozstve (idealne do 50 gramov denne). Najlepsie su tie najhodnotnejsie, ide o chia semianka a lanove semienka (kvoli omega-3 m.k.), a potom dynove semienka. Za tym su vlasske orechy. Vsetko ostatne je podla mna nevhodne na konzumaciu. Jedine este mak je celkom dobry a sezam, kvoli dobrej chuti, a vysokemu mnozstvu vapniku, ale to maju aj chia semienka, a navyse, maju omega-3, lignany a lepsi druh vlakniny. Cize mak aj sezam po zdravotnej stranke strcia do kapsy chia semienka.

Dalsia vec su antinutrienty... tie vlasske orechy by trebalo namocit, a potom este upiect... potom by boli vhodne na konzumaciu aj vo vacsom mnozstve. Lenze do vody sa pritom vyluhuje velke mnozstvo horcika a niektorych mineralov, namocene orechy su menej nutricne nabite, nez nenamocene, ale lahsie stravitelne. Co je ale na vlasskych zle, ze casto byvaju zoxidovane (ked niekomu doporucis proste jedz orechy a neoveris to, ten motak moze jest zoxidovane alebo zaplesnene orechy a ublizi si... ak su tam alfa-toxiny z plesni a on zaradi 150g orechov denne, tak po par mesiacoch mu zacne zle fungovat pecen - necudo ze sa mu pohorsi).

Maso neobsahuje antinutrienty, v rozumnom mnozstve je dobre stravitelne, a este jedna vec, netreba ho tak dobre pozuvat, to vseobecne plati u zivocisnych veci, rastlinne treba velmi dobre pozuvat. Konkretne ked sa zle rozzuvaju orechy, tak z toho neziska telo ani 10% latok, lebo v crevach tam idu proste take velke hrudky, a z tych sa nic nevstrebe. Toto vsetko treba overovat, u vegetariana, ci nerobi nieco zle. Preto tolko vegetarianov dopadne tak zle, maso je jednoduche, ale o rastlinnej strave treba vediet, co a ako, aby to zafungovalo.
Ziskavat ale velke mnozstva bielkovin z orechov je blbost. Netreba este zabudat, ze maju privela omega-6, v pomere 5:1 ku omega-3, co je tiez negativne a preto sa nedopocuje vacsie mnozstvo. Treba sa riadit tymto, takych 500g orechov za tyzden staci, pre priemerneho muza. To je tak 70g denne, vyssie nejst. Ale toto je podla mna maximum. Ja nejem ani tolko, lebo omega-6 kyseliny treba zredukovat na minimum.
Suhlasim, ze jedine nasytene mastne kyseliny su vhodne pri vacsom mnozstve (cez 50 gramov tuku denne). To znamena, pre vegetariana maslo, kokosovy olej, MCT oleje, atd... popripade ghi, cisty mliecny tuk, to je tiez super vec a kludne sa toho da zjest aj 100g denne. Propaganda proti nasytenym mastnym kyselinam, je podvodna, a nepodlozena. V tomto sa nadsenci paleo stravovania nemylia. Nasytene mastne kyseliny su stabilnejsie, aj telo s nimi lepsie pracuje, lebo neoxiduju. Pokial sa pouzivaju ako zdroj energie, su nasytene tuky lepsie. Nenasytene treba pouzivat len ako doplnok, a na omega-3 mastne kyseliny, popripade GLA omega-6 mastnu kyselinu, ktora je v malym mnozstvach do 5 gramov denne, velmi hodnotna.

marek1251487

bj2. suhlasim s tvojim cely poslednym komentarom.

dobreuz. no. mozno sa dozviem nieco nove. cize ty tvrdis, ze ked budem jest denne 150 gramov vlasskych orechov, kde je na 100 gramov 60 gramov tuku, tak nepriberiem? lebo su to nenasytene tuky.

pricom
100 gramov vlasskych orechov ma 2800kj, 15 gr bielkovin a 60 gr tuku.
100 gramov kuracieho duseneho ma 700kj, 27 gr bielkovin a 7gr tuku

budeme teda obaja pol roka jest ty orechy a ja kuracie. a podla teba s uplne rovnakym efektom. rovnako ne/priberieme..

ja nezatracujem ani zeleninu, ani maso. nezatracujem ziadnu potravinu. len neprestanem tvrdit, ze najzdravsia strava je pestra strava. a zase netvrdim, ze pestra nemoze byt ani vegetarianska strava. problemom je, ze je s nou vela roboty a ludia kvoli svojej lenivosti potom zdravotne trpia. pretoze sa im nechce riesit co zjedli a co este nie.. TO je problem vegetarianskej stravy. nie tak stravy ako takej samotnej.

BJ 2

dobreuz666- kvoli drasliku nemusis jest fazulu, to radsej zarad ovocie a zeleninu, fakt jedina vyhoda fazule spociva v o niecom vyssom mnozstve bielkovin nez maju ine strukoviny, avsak taka cervena sosovica je ovela jednoduchsia na pripravu aj lahsie stravitelna, aj cicer, preto ja nevidim dovod (okrem chuti, fazula ma specificku chut), preco uprednostnit fazulu. Mne na fazuli vadi aj to, ze ju musim tak dlho namacat, mysliet na to den dopredu. Cervena sosovica je rychlo, dokonca aj obycajnu sosovicu staci namocit len na 3-4 hodiny, takze to ide aj rano, ked si ju na obed chces dat.

Marek - dovody na "ne"-konzumaciu masa su hlavne eticke. Samozrejme, keby to maso dali zvierata zadarmo, a bolo to teda po moralnej stranke ciste ako ovocie, bola by to celkom chutna potravina aj vyzivna. O tom niet pochyb.
S tym vajcom nesuhlasim. Zjest vajce a krvavy kus masa nieje to iste. Embryo pokial viem je len v oplodnenych vajcikach. A este jedna vec, vegetarian sa nepokrcia s mikroskopickeho kusku niecoho, napriklad ked je cervik v ceresni, nezruti sa mu svet. Nieje to dovod prestat jest vajcia, hoci suhlasim, ze mlieko je "cistejsie" jedlo nez vajcia. Urcite je lakto-ovo vegetarian blizsie k veganstvu a teda etickejsiemu stravovaniu, nez vajcozrut. S tym suhlasim.
Ja jem vajicok pomerne malo a mliecne vyrobky iba fermentovane. Jeden z najlepsich je nasa bryndza, a potom este domaci kefir.

Inak maso ako potrava je predcenovane. Nieje to zase take super, a uz vobec nie pri dnesnom "chove" zvierat. Problem ludi je, ze zacali jest privela masa (nasi predkovia 1-2x do tyzdna, dnes ludia maju problem zaradit 1 vegetariansky den). A kvalita masa poklesla. Je plne hormonov, antibiotik, chemie. Plus tazkych kovov. To vsetko sa hromadi, teda dnesne zvierata na chov su viac znecistene, nez tie pred 50 rokmi. Co som videl, ludia vzdy nakoniec siahnu po cene (kupuju maso vo vypredaji v kauflande za 4 eura/kg... na miesto takeho za 12eur/kg co je od maleho chovatela, a je kvalitnejsie).
Treba sa zamysliet, ked je maso lacnejsie, nez najlacnejsi eidam, ci moze mat nejaku hodnotu a ako bolo chovane, ked to ide tak lacno vyprodukovat.
Urcite neeticky a nenormalne. Maso proste nemoze byt lacnejsie nez priemerny syr, to da logiku.

dobreuz666

Marek jžš a čo že majú kopu tuku? Ale zdravého tuku, nasýtených mastných kyselín majú minimum, takže sú skvelým zdrojom stabilnej mnohohodinovej energie. Proste mäso je k ničomu a basta.

marek1251487

bj2. nenapisal som ziadnu kolosalnu blbost. ja hovorim pravdu a aj ty hovoris pravdu. rozdiely su v detailoch. mozes zdravo zit aj sa stravovat s masom aj bez masa. nezavrhujem vegetarianstvo. len je narocnejsie na stravovanie a preto nerozumiem, preco ho preferovat. ak sa teda nepogrciam z masa, lebo to niekedy bolo zive a chodilo. ale ked sa nepogrciam z vajca (co je embrio-tiez zviera), tak aky problem je konzumovat maso?

a je rozdiel jest bielkoviny s masom a jest bielkoviny s mliecnymi vyrobkami, alebo v zelenine. pretoze v masa sa nachadza komplexne spektrum esencialnych aminokyselin. tie prijmes v jednom falate masa. kym to iste spektrum potrebujes pri vegetarianstve prijat vo viacerych potravinach. a toto kopec vegetarianov jednoducho nerobi. lebo sak som si dal tri litre mlieka, bielkoviny som prijal.. cize presne to takto chapes a zrejme robis aj ty: sam tvrdis, ze ti bielkoviny chybat nemozu. no ved mozno ani nechybaju. chyba kopec inych veci :)

kolko rokov sa asi tak dozivali tie babky o ktorych pises? priemerny vek bol vtedy cca 60-65 rokov. aj to vyzerali v 60tke ako dnesny 80 rocni. ako vyzerala ich pokozka, clasy, nechty? dnesni 60tnici su proti nim krasavci. nehovorim, ze im chybalo maso. ale vsetky potrebne latky.

a samozrejme viem pre pana, aky je rozdiel medzi veganom a vegetarianom.. opakujem. nie som antivegetarian. len ked niekto napise nezmysel, reagujem. aj ked ho niekto napise na maso.

a ano. suhlasim. maso sa nahradit da. lenze vela vegetarianov ho nahradit nevie, alebo sa im nechce. pretoze a znova sa opakujem :) je s tym vela roboty..

marek1251487

dobreuz. co ze ma spirulina 67% bielkovin? kolko jej akoz zjes naraz? 100 gramov hej? :))) kazdy den.. a jest orechy kvoli bielkovinam. no jasneeee. a s nimi kopec tuku. za pol roka by si sa gulal. ja ta na nic nenabadam a je mi jedno kto sa ako stravuje. len nech neprekrucame fakty a nevytvarame iluzie..

dobreuz666

BJ_2 ja sóju skoro vôbec nejem, iba sem tam tofu. Fazuľa je zase podľa mňa top strukovina, kvôli vysokému obsahu draslíka.