17 ročná za volantom

Príspevok v téme: 17 ročná za volantom
matka44444

Ahojte, prosím všetkých o radu. Dcéra (17) má 2 mesiace vodičský preukaz. Jazdievala často s manželom, takže ide jej to skvele. Jediný problém je, že má nechce počúvať a jej rýchlosť v meste sa pohybuje okolo 70km/h. Chcela by som sa opýtať, kto z nás by dostal pokutu? Ja ako zodpovedná za ňu, alebo ona? Jednoducho všeobecné, či pri spáchaní priestupku. Komu to zápisu do karty šoféra? Ďakujem

Defcon

Kurna Going, z tych ciseliek sa mi zatocila hlava.... nevies to napisat aj pre somarov ? Napr : auto pri 70 potrebuje ovela dlhsiu brzdnu drahu.
Ja nemam rad ciselka, minuly tyzden odo mna chceli v Brne vypocitat pozadovany vykon pre nas skener a doteraz to nemam.....nemas chvilu cas ?

dix

môžem len potvrdiť, že u začiatočníkov (kam radím aj seba, hoci jazdím o rok dlhšie ako spomínaná slečna a predpokladám, že aj väčšie vzdialenosti - BA, NZ, HC, NR, BS, ZA) sú naozaj reakcie pomalšie. príliš veľa pozornosti zaberá samotné vedenie vozidla (lebo to ešte nemajú zautomatizované) a omnoho menej pozornosti zostáva na sledovanie okolia. a začiatočník tiež neočakáva žiadne mimoriadne situácie. napr. ja som to nedávno takmer neubrzdila, hoci som mala celkom slušný odstup, lebo som ani vo sne nečakala, že niekto predo mnou mimo obce dupne na brzdu a zastaví. nejaký tiež pravdepodobne začiatočník, za ktorým šlo 5 áut (ja som bola posledná v tejto mini-kolóne, išli sme cca 80 km/h) takmer prešvihol odbočku vľavo a rozhodol sa to riešiť prudkým zastavením. ja som videla, že auto predo mnou brzdí, ale myslela som najprv, že iba pribrzďujeme, alebo že to brzdenie bude postupné, takže som tiež iba pribrzďovala. kým som si uvedomila, že fakt treba STÁŤ, tak som polovicu odstupovej vzdialenosti mala v čudu.
skrátka 70-tkou v obci, kde môže hocikto hocikedy vybehnúť na cestu, alebo jej nedať prednosť a vojsť na hlavnú z vedľajšej, by som ju určite jazdiť nenechala... nemusí to ubrzdiť a to vás bude mrzieť omnoho viac ako pokuta

GOING

PROSO
preto lebo v čitateli zlomku je "v" na druhú alebo zapísané inak
v x v . Exponent na druhú robí vždy z čitateľa v zlomku v tomto zápise vzorca štvornásobnú hodnotu:

s=v x v / 2g
s- brzdná dráha
v- rýchlosť vozidla z ktorej vozidlo brzdi
g- gravitačné zrýchlenie, pre našu zemepisnú šírku 9,81 m/s-2

príklad: rýchlosť vozidla v=10m/s, v x v = 10 x 10 = 100
príklad: rýchlosť (dvojnásobná) v=20m/s, v x v = 20 x 20 = 400
(v čitateli zlomku je štvornásobná hodnota) s = 400 / 2g

Preto je brzdná dráha pri brzdení vozidla z dvojnásobnej rýchlosti ŠTVORNÁSOBNÁ !

Pri zjednodušený výpočte brzdnej dráhy vozidla bol v predchádzajúcom prispevku(výpočte) uvažovaný súčiniteľ adhézie/priľnavosti pneumatík s vozovkou = 1.

PROSO

Keď som ešte nemal vodičák tak mi veľmi pomohlo voziť sa s kamarátom ako spolujazdec a sledovať jeho jazdu.
"GOING", prečo je brzdná dráha 4xdlhšia pri brzdení z dvojnásobnej rýchlosti?

GOING

súhlas,
boja sa naplno brzdiť. Niektorí čerství vodiči tiež pozerajú na cestu pred vozidlo a vôbec nie napr. na vozidlo jazdiace pred nimi. Dochádza k zrážkam lebo nepozerajú na zadnú časť vozidla a preto nevidia brzdové svetlá keď vozidlo pred nimi zabrzdí.

Defcon

Going, dalsia vec je, ze neskuseny vodic, ale aj skoro vsetci skuseni vodici, pri kritickej situacii nestlacia brzdovy pedal naplno.
Absolutne sa neda predpokladat, ze neskuseny vodic vyriesi akukolvek kriticku situaciu

GOING

Je dôležité aké má vozidlo výkonné brzdy.

Felícia mala max. namerané brzdné spomalenie: 5,9m x s-2
Ingolstadská zn. vozidla so štyrmi kruhmi: 9,6m x s-2
( spomalenia boli namerané pri experimentálnom meraním v blízkosti obce Domaniža, z rýchlosti 80km/h do 0km/h, povrch suchý, hladký asfalt , teplota vzduchu 20C, s letnými pneu.)

V praxi to znamená, že pri brzdení oboch porovnávaných vozidiel rôznej značky z 50km/h do nulovej rýchlosti môže byť rozdiel v brzdných dráhach viac ako 6m !!!

Aj keď je vodič/ka začiatočník, výkonné brzdy pri havaríjnom brzdení prípadne v kolíznych situáciách pomôžu.

dobreuz

Zobrať jej auto a čau... To jej treba... Zasranom dávať vodičáky... A brzdná dráha rapídne stúpa aj zvýšenou hmotnosťou auta, také 1900 kg auto zabrzdí o dosť neskôr...

GOING

Odvaha za volantom nestačí!

Dcéra by si mala uvedomiť že pri brzdení vozidla z 70km/h je brzdná dráha o cca. 10m dlhšia ako brzdná dráha pri brzdení vozidla z rýchlosti 50km/h teda takmer dvojnásobná:
brzd. zo 50km/h s=v x v / 2g = 13,88 x 13,88 / 19,62 = 9,8 m
brzd. zo 70km/h s=v x v / 2g = 19,44 x 19,44 / 19,62 = 19,27 m

V osnovách autoškôl sa neučí, že:vozidlo jazdiace dvojnásobnou rýchlosťou má štyri krát dlhšiu brzdnú dráhu (s):

brzd. zo 50km/h s= v x v / 2g = 13,88 x 13,88 / 19,62 = 9,8 m
brzd. zo 100km/h s= v x v / 2g = 27,77 x 27,77 / 19,62 = 39,3 m

(pre zjednodušenie výpočtu bolo počítané iba plné brzdné spomalenie, rovnomerné a bez zohladnenia reakčného času vodiča, technického oneskorenia bŕzd a bez nábehu brzdného účinku na plné brzdné spomalenie)

Pokiaľ nie je správna technika jazdy vodiča (prekroč.max. pov. rýchlosť a nesprávna reakcia vodiča) v intraviláne, nedá sa aplikovať ani "Prekážka náhla".

Prekážka náhla: je taká keď vodič ani pri správnej technike jazdy,
(v max. = O.K. a Rč=O.K.) jazdiaci v súlade s vyhláškou / platnou legislatívou, nemohol zrážke zabrániť.

auto123

Defcon: Nepísala som, že vo všeobecnosti je bezpečnejšie porušovať dopravné predpisy, ak ich porušujú aj ostatní. Písala som o konkrétnom prípade, keď väčšina áut (možno nie všetky, ale povedzme, že 95%, čo je to isté ako 19 z 20 áut) ide 70kou na mieste, kde je povolená 50ka. Ak je v takom prípade plnšia cesta (nie kolóna, len viac áut) a tých 95% (19 áut z 20) ide 70kou, tak je bezpečnejšie ísť tou 70kou ako ísť 50kou. V prípade, že pôjdeš 50kou, tých 19 áut ťa postupne začne predbiehať - môže sa stať, že niektorý šofér neodhadne vzdialenosť a nabúra alebo sa môže stať, že bude za tebou príliš blízko (ak ťa nebude môcť predbehnúť), prudko zabrzdíš a narazí do teba (áno, viem, že pri rýchlosti 50km/h zabrzdí rýchlejšie ako pri 70km/h, ale vzdialenosť medzi autami v tomto tiež zohráva dosť dôležitú úlohu). Je pravda, že v takom prípade tú nehodu nespôsobí ten, čo ide 50kou, ale je ohrozený aj jeho majetok, prípadne život. V prípade, že pôjdeš plynule 70kou ako ostatní, (pravdepodobne) nikto ťa nebude predbiehať ani sa na teba tlačiť, takže z tohto hľadiska je tam menšia pravdepodobnosť nehody.
Možno neporušujú úplne všetci, ale z mojej skúsenosti to je minimálne tých 95%, ale povedala by som, že vo väčšine prípadov aj viac.
A čo sa týka tých policajtov - jeden známy mi hovoril (neviem 100%, či je to pravda), že ho zastavili kvôli rýchlosti a argumentoval to tým, že všetci išli rýchlejšie a on prispôsobil jazdu okolnostiam (niečo o tom prispôsobení jazdy okolnostiam je v zákone, tak na to sa odvolával) a vyšiel z toho bez pokuty.
A na niektorých miestach je aj tá maximálna rýchlosť nezmyselným zákazom - napr. keď je niekde široká dvoj- alebo viacprúdová rovná cesta (skoro ako diaľnica) a neprechádzajú tadiaľ chodci, nie je dôvod, aby tam bola 50ka. Raz sme sa s jednou známou o tom rozprávali a povedala, že ak by tam bola povolená 70ka, tak by všetci išli ešte rýchlejšie (možno takto uvažujú aj ľudia, čo o tom rozhodujú).
Nechcem týmto povedať, že má ísť cez celé mesto 70kou, ale sú miesta, kde to nie je nebezpečné a v určitých situáciách aj bezpečnejšie ako ísť podľa predpisov.
A zdá sa mi neprimerané, ako pohoršene tu (takmer) všetci reagovali, lebo autorka NEpísala, že by jej dcéra šoférovala neprimerane/nebezpečne rýchlo a písala, že jej to ide skvele. Pýtala sa, kto by dostal pokutu a kto by bol zodpovedný za priestupok a nie čo má spraviť, aby jej dcéra šoférovala pomalšie/dodržiavala predpisy. Myslím si, že ak by mala autorka pocit, že jej dcéra jazdí nebezpečne a ohrozuje seba a ostatných, tak by ju nepustila za volant (bez toho, aby jej to musel napísať niekto v diskusii na internete). Ale pýtala sa na pokutu/zodpovednosť za priestupok, z čoho usudzujem, že sa neobáva, že by jej dcéra spôsobila dopravnú nehodu alebo že šoféruje nebezpečne, len chcela vedieť, kto bude zodpovedný za porušenie predpisov.
Ospravedlňujem sa za dlhý príspevok, ale snažila som sa to vysvetliť podrobnejšie, aby to bolo pochopiteľné.