Nevyužitý duševní potenciál-škola, práce, život.

Príspevok v téme: Nevyužitý duševní potenciál-škola, práce, život.
Moby Dick

Psal jsem různé příspěvky na témata týkající se lidské osobnosti (samozřejmě jen amatérské), ale já více používám intuici, je to rychlejší, než se pracně vzdělávat a používat ve všem jen chladnou logiku.

Napsal jsem tady i dost o sobě, o tom, jak jsem byl sám velice nespokojený ve škole. Škola, to je pro někoho takové menší, nebo větší trauma. Školní ročníky z 80 let a dříve vědí, že škola nebyla procházka růžovým sadem, jak ta základní, tak střední škola, o vysoké ani nemluvě. Naprostá většina dětí ani neměla ambice studovat, ani nepomyslela se vzdělávat pro nějaký vyšší cíl, bylo to jen nutné zlo. Tak to bylo i se mnou. Základní školu jsem od jisté doby nenáviděl. Ty věčné strach z toho, že jsem něco zapomněl, že nemám úkol, že učivo dostatečně neumím. A myslím, že strach je jeden z důvodů, proč se raději člověk „učí“ něco nazpaměť, ale potom chybí hloubka. Některé věci se však „učit“ nazpaměť nedají. Vezměte si takovou matematiku, fyziku, chemii, tam stačí nemít základy, a dále už nemůžu pokračovat, úplně vám vše uniká. Naopak do takové historie-dějepisu, můžete vstoupit bez znalostí původních fakt, ve škole to lze, samozřejmě pokud chci dějepis-historii chápat, tak musím znát tu návaznost, ale na toto škola nehleděla. V něčem se tedy dalo proplout lehčeji, v něčem hůře, každému vyhovovalo něco jiného.

Jak ale může potom škola rozvíjet osobnost každého individua, když se nehledí na jeho osobní předpoklady, schopnosti k tomu, či onomu? Proč všichni musí splnit určitou normu, protože je stavěna tak, aby ji zvládla většina? Aby mohli být zařazeni do pracovního procesu. Ať to byl kapitalismus, či socialismus, bylo to stejné, oboje vás k tomu přinutilo, v kapitalismu hlad, v socialismu předpisy socialistického režimu, a běda, kdybyste se tomu bránili. Dodnes si pamatuji, na zhruba v každé třídě to bylo tak 20% dětí, které vůbec nestíhali. Tak tam jsem naštěstí nepatřil, zlatý střed, zpočátku i lepší. Když nevíte proč se učit, tak to ani nebudete chtít, a hlavně ten donucovací způsob byl odporný. Umím perfektně číst, a přitom jsem ve čtení nikdy nebyl ten nej, bál jsem se totiž dělání chyb. Za to se trestalo, dávali se špatné známky, řvalo se. Dnes bych to označil, že jsme byli týráni, doslova a do písmene duševně týráni. Dnes by mnoho z nás bylo v klidu, místo starých hysterických babek v přechodu, bychom dnes měli mladé a krásné slečny, nebo paní učitelky, měli bychom přiděleny asistenty, byli bychom označeni, jako autisté, hyperaktivní jedinci, a ještě k tomu všemu postiženi sociální fobií. Jak lehké by to dnes bylo, ještě ani známkovat by nás leckde nemuseli.
Výsledkem takové školy bylo, že měl člověk nejenom zprotivené studium, ale vůbec nic neuměl. A pak se člověk diví, že dělá nějaký IQ test, a dosahuje ne moc valné hodnoty. Čím to asi bude. To IQ mě v životě nezajímalo, kdyby se o tom tolik nemluvilo a nepsalo, nikdy by mě to ani nezajímalo, proto to uvádím. Protože si myslím, že předpoklady pro studium nejsou o žádném IQ, ale mohli bychom o tom polemizovat.

Jsou zde dvě skupiny lidí mající pocit křivdy, jednak ti, co o sobě tvrdí, že jejich tzv.IQ není moc velké, že jim společnost háže klacky pod nohy, že se nemohou uplatnit. Vážení, vy jste měli být buď umělci, nebo dělat něco sami, tvůrčí činnost, protože v technické civilizaci se jinak budete muset přizpůsobovat, samozřejmě, nemusíte, ale víme jaké to má následky. Potom je tu druhá část, a ta tvrdí, že naopak ono byli ti nadprůměrně inteligentní, ale společnost je nerozvíjela, protože školy jsou nastaveny na průměr. Takže takoví lidé nemají motivaci se učit. Myslí si o sobě, že jim stačí být průměrní, a tak se vůbec neučí. Mezi dvěma extrémy, které jsem uvedl, se nalézají lidé, kteří klidně tím systémem proplují, a mají velmi dobré výsledky, někteří jsou i velmi nadaní a úspěšní. Ty dva extrémy mají mindrák. A to do té doby, dokud nenaleznou buď něco, co jim umožní se s tím vyrovnat, anebo nenaplní svůj osud tak, že si svůj sen splní. Anebo naleznou něco, nebo někoho, kdo jim pomůže to překonat.

Lidé, kteří cítili svůj potenciál pro studium, tvůrčí činnost, ale zároveň nevěděli, co vlastně od života chtějí, se tak mohou celý život motat životem, a nikdy nenaleznou. Loď, které nikdy nezakotví. Potenciál totiž nestačí, to chce být i odhodlaný, a hlavně něčemu věřit. Každý ať si sám na to odpoví.

Pozemský život je pomíjivý, to absolutně, alespoň pro mě, ten kdo věří, má naději, že bude ještě něco, byť se to může jevit jako paradox. Toto všechno co jsem psal, jsou totiž motivace pro ten pozemský život, pro život ve společnosti, a mohu být sebevětší introvert. Může se mi během života zalíbit spousta věcí, a stejně je nebudu nikdy dělat. Mnoho lidí tady jen tak motivuje, ale jsou to jen fráze, které mi připomínají nějaké New Age knihy. A těch se tady po revoluci objevilo mnoho. Stále slyším slovo, musíš, ale nic nemusím.

Já se zeptám těch, kteří takové problémy mají, ale i nemají. Proč takoví lidé jsou? Jak se takovými lidmi vůbec stávají, co zde hraje roli. Rodina, přísní pedanští rodiče, nedostatek harmonie v rodině, hádky, alkohol atd. Problematičtí a patologičtí sousedé. Necitliví a despotičtí učitelé. A celková společnost. Patologické prostředí, třeba velkoměsto. To jsem nepsal o sobě, jen uvádím různé příklady. A co potom s takovými lidmi. Co ti alkoholici, které jsem na každém kroku potkával a potkávám, co ti narkomani a uprchlíci z domů, které už jsem v dětství poznal, čím to asi bude. Myslím, že psychologie, která se dnes učí na pedagogických fakultách, vychází stále ze stejných autorů, počínaje Freudem, Frommem, Adlerem atd., ale mi tak připadá, jako by ji původní učitelé snad neznali, nebo nechtěli znát, nebo to snad měli jako příkaz poznatky z těchto a jiných autorů nepoužívat, aby nás zocelili. Tak jim velmi pěkně děkuji.

A teď bych rád znal vaše názory, mám extrémní vidění světa, nebo to co popisuji je realita?

A vy slečny mi asi neodpovíte proč jste všechny utekli ze Slovenska do ciziny, a při vaši vysoké inteligenci se vzdali boje o lepší kariéru? A proč si utéct i já, proč už tak to prostředí nenávidím, a je to více a více.

Říkám si proč ti režiséři tenkrát točili filmy tak trochu temnějšího formátu (60,70 a 80 léta, vedle těch trapných komedií), tak určitě to bylo zážitky z války, a zároveň tak podprahově působili na budoucí generace, aby se to už neopakovalo, abychom vyměkli. Ale mám obavu, že teď vedle sebe žijí lidé různých generací, kteří si vůbec nemohou mezi sebou rozumět. Kde berou ti mladí ty jistoty, tu naději?

Pokud to někomu připadá depresivní, nebo bláznivé co tu píši, tak ať to moc neřeší.

MobyDick

Kdo z vás, chce studovat, a z nějakého důvodu nemůže? Kdo z vás, má potenciál-duševní, nebo nějaký talent, ale zároveň má spoutané ruce, nevěří si? Kdo z vás to tak cítí, a kdo si to jen namlouvá? Přece hergot za vším nemůže být jen zbabrané dětství, a nedostatek peněz? Školní neúspěchy, nebo naopak školní úspěchy, ale málo sebevědomí? Jak to, že jiní to neřeší, prostě dělají, a jiní jen o tom dokola mluví a píší? Kde je ta vada? Je to jak z Kafkových románů, neschopnost se odhodlat, být pasivní. Nebo pojem "zbytečný člověk", to je ruský romantismus, vzpomeňte si na Evžena Oněgina. Já mám plán to udělat co nejdříve, tu změnu, je to předsevzetí, a co vy?

MobyDick

Was, jsi pologramotný? ty neumíš číst ani psát že? Co je na tom nudného? Nenašel jsi tam náhodou něco, co se na tebe hodí? Jsi frustrovaný že?

Nic jsi zatím nenapsal, nic nevymyslel, a mě píšeš takové věci, a co to píšeš o nějakém litování, to tu někdo chce?

To téma zní, "můžete mě prosím politovat"? A je to téma vůbec o mě? není to náhodou o většině lidí, lidé nosí jen masky.

je to citlivé téma, takže tady o tom nikdo psát nebude, udělal jsem to já.

MobyDick

XXI, a můj problém je v tom, že jsem vše, jen ne jednoduchý, ba právě naopak. Takže j vlastně vůbec chyba ve mě? Ani ne, jenom se prostě nehodím to tohoto světa, to už vím od dětství.

Že jsme každý různí to není žádné nové zjištění. Problém je v tom, že většina zcela podléhá manipulaci, zbytek se nemá odvahu čemukoliv postavit. A dnešní doba nejvíce přeje těm, kteří si zničeho nic nedělají. Dokonce jsou někdy až hloupě upřímní, ale často spíše lžou. Vidím to kolem sebe. A hlavně si vylhávají minulost. Na toto lidé doplatí, nakonec už lidstvu nedávám ani moc času, všechny čeká degenerace, a nikoliv růst, jak si mnozí myslí, ty hloupé a falešné reklamy to nemohou změnit. A ateismus, to není vítěství, naopak. Proč, protože přišel nihilismus a dekadence. O historii se lže. Rodina zaniká, její význam upadá. Škola, zlehčila se, ale na úkor kvality, už ta má škola byla vhodná pro rozvoj, ale psychopatů.

Jak kapitalismus, tak socialismus (komunismus nikdy nebyl, a nebude) mají své výhody a nevýhody, pro mě ani jeden systém nepředstavuje spravedlnost, jsou to jen lidské nedokonalé vynálezy, je třeba mít vysoký stupeň sociální inteligence a být zmetek, aby člověk uspěl. k tomu se lidé učí a někteří se tak i rodí.

Ale to není výmluva, je to konstatování, každý tady řeší nějaký problém. Samozřejmě že jsou lidé kteří pomáhají, nejsou negativisté, a tím vyvažují účinek psychopatů, kterých je mnoho jak v politice, v businessu, tak v umělecké a vědecké sféře, bohužel, už i v těch dvou jmenovaných sférách.

Vánoce nic nevyřeší, je to už jen symbol konzumu, sice původně křesťanský svátek s pohanskými prvky, v dětství jsme to měli rádi všichni, teď je to pryč.

Já jsme si nic sám neudělal, ani v rodině se toho až tolik nestalo, až na výjimky, ale co se stalo, a z čeho jsem se nemohl vymanit bylo to, že jsem byl nucen se setkat s institucí, která deformovala-školou, a s těmi, kteří tu deformaci jen zvyšovali-učiteli a jinými děcky.

Ano, vánoce se blíží, a toto negativní téma se asi příliš do těchto časů nehodí, to chápu.

XXI

Na Tvojú úvahu neexistuje jednoznačná odpoveď. Prečo je tak a nie inak. .
Problém je v tom že sme ľudia rôzní. Rôzne šikovní, z rôznych socialnych pomerov, s rôznou inteligenciou, rôzne sebeckí. Každý túži po niečom, keď to dosiahne, tak už túži po inom a tak stále dokola. A je jedno v akej dobe žil, žije. Či v komunistickej, či kapitalistickej. Ale jedno je pravda že najšťastnejší ľudia sú jednoduchí. Nie hlúpi ale jednoduchí. Prijímajú život taký aký je aj s jeho bolesťami a nespravedlnosťami. Netúžia sa vytiahnuť pred inými, mať viac ako iný mať lepšie postavenie ako iní
Nezištne pomáhajú,keď vidia že treba pomôcť. Je to z nich cítiť že sú dobrí ľudský a to je to najpodstatnejšie v ľudskom živote. Ono to znie ako fráza ale je to tak. Čo môže byť prirodzenejšie pre človeka ako je ľudskosť. Veď si hovoríme ľudia. Ja sa zas pýtam prečo sa teda nechováme ako ľudia. Neustále i ubližujeme, predháňame sa kto má viac, kto je šikovnejší a spôsobujeme tým traumy tým menej šikovným. Ale to tu asi nevyriešime. Je obdobie vianoc skúsme byť aspoň niektorí trochu ľudskejší. A keď Vianoce pominú, tak skúsme si na ne spomenuť sem tam pozastaviť sa a keď vidíme že niekto potrebuje pohladenie či trošku pomôcť tak mu pomôžme, nech je tento svet trochu znesiteľnejší. Veď by sme si tu mohli pekne žiť. Všetko si robíme sami. Svet je taký aký sme my. Skúsme to sami od seba. Viem že nie je v nikoho silách pomôcť všetkým, či zmeniť celý svet, ale len pre svoj dobrý pocit pomôcť aspoň niekomu. To či sme mali také alebo iné možnosti v škole, či bbola taká či onaká doba ktorá nás formovala, ktorej sme sa museli prispôsobiť za to nemôžeme a to nezmeníme. To je minulosť. Treba žiť v prítomnosti a robiť ju lepšiu. Nie je to ľahké. ja viem. Každému prajem vianočné sviatky plné pokojja. Lebo k nemáme pokoj v sebe tak nemáme nič, aj ked budeme mať okolo seba všetko zo zlata.

Moby Dick

Proč jsem zvolil toto téma, myslím, že je to jeden z možných traumat, nebo alespoň z možných pocitů, kdy se může člověk cítit jako něco menšího. Ono vůbec nejde o to, jak ale člověka někdo vidí, ale jak vidí sám sebe.

Takže je dobré si definovat, jestli chci dělat to, nebo ono, nebo jestli to bylo jen přání a očekávání někoho jiného.

Dnes jsou školy určitě méně traumatizující, ale ty co do nich chodí, jsou v podstatě ti stejní lidé, lidé se moc nemění, jsou vlastně stále stejní. Stále stejně touží po čemkoliv, po čem jen může člověk toužit.

Pokud někdo bude chtít na toto téma odpovědět, tak je důležité si přečíst celý příspěvek. Jak jsem napsal, tady někde je asi jeden z počátků mého problému, jak se vyrovnat s něčím, co se už nedá vrátit.

Někteří mi tady psali o návštěvě psychologa či psychiatra, a nebyli to jen trollové, spíše se ale jednalo o radu ohledně volby. Mám obavu, že by z toho byla jen diskuze, protože bych do toho tahal hodně politiky, kultury, vědy atd. A potom, kdo je to vlastně psycholog a psychiatr, co o něm vím, z jaké rodiny pochází? Pro mě, je toto absolutně klíčové, protože tady se něco dělo před rokem 1989, a já mám nějakou paměť, i když jsem byl v té době dítě. Minulostí asi stále žít nelze, a přesto vidíte, kolik lidí jí žije. Byla válka 1 a druhá světová, a vše co s tím bylo spojeno, a dodnes není klid, a asi ani nebude.

Psal jsem o trollech, jsou tady političtí trollové, bohužel, lidé to nevidí, to by bylo na samostatnou kapitolu.

Najčítanejšie články