Správny rozjazd vozidla

Príspevok v téme: Správny rozjazd vozidla
SoferkaMata24

Ahojte, chcela by som sa spytat, ako sa spravne rozbiehat na benzinovom motore 1.2 (fabia 2003). Je to pre mna velka neznama, ale priatel hovoril, ze len pri naftovych sa len pusta spojka, tak nas to ucili aj v autoskole, ale na nasom auticku to moc nejde.
Mam najprv trochu pridat plyn a potom pomaly pustat spojku a v zabere ju drzat celu dobu rozjazdu? Alebo sa to da nejak inak a lepsie? Hlavne nech to netrva prilis dlho, nezhasina motor a nech to je setrne k autu.Dakujem vsetkym.

proso

1,2l motor je trojvalec a potrebuje viac plynu pri rozjazde ako štvorvalcový motor preto lebo má menej rotačných a posuvných častí v motore v porovnaní so štvorvalcom (má zhruba o 1/4 menšiu hmotnosť hybných častí a preto aj zotrvačnú energiu - kinetickú energiu, ktorá sa pri rozjazde vozidla pridáva k energii zo spalovania paliva).
V roku 2002 som mal služobné VW POLO 1,2l a v porovnaní s VW POLO 1,4l 75PS som pred uskutočnením rozjazdu používal o 500ot/min. viac ako pri štvorvalcovej 1,4-ke.

Samozrejme 1,2-ka má aj menší točivý moment posunutý do výšších otáčok motora v porovnaní s motorom s vyšším počtom valcov. (uvedené dva motory sú bez preplňovania teda s atmosferickým plnením).

Uvedenú úlohu som riešil ako tému: Rozdiel medzi teoretickým rozjazdom vozidla a skutočným rozjazdom vozidla.
Pri rozjazde vozidla s manuálnymi prevodovkami dochádza ku krátkodobému nárastu zrýchlenia vozidla ( vyššiemu ako je maximálny točivý moment vozidla) teda vyššiemu ako je teoretický prepočet vyplívajúci s maximálneho točivého momentu motora udávaného výrobcom.
Pri pokusoch a meraniach zrýchlení na vozidlách (platí iba s MANUÁLNOU PREVODOVKOU) dochádzalo až ku 1,28 násobnému (na maxime prenesitelnosti sily spojky) násobku vyšiemu točivému moment na výstupe spojky ako mal maximum motor. Teda keď bola uvedená max. hodnota točivého momentu motora 148Nm (zrýchlenie teoretické 3,53m x s-2) tak ku ktátkodobému zrýchleniu vozidla prislúchala výpočtom hodnota cca. 190Nm (namerané zrýchlenie vozidla 4,51m x s-2).

energia na zrýchlenie vozidla = energia so spalovania + kinetická energia (zotrvačná rotačných a posuvných častí motora), teda energia motora s poklesu otáčok pri pozjazde.

Uvedené sa nesprávne počítalo pri nehodách hlavne pri sporoch
a rozjazdoch na stopke, kde vodič skutočne na stopke zastavil a uskutočnil rozjaz technikou pri ktorej využil pri zopínaní spojky (pokles otáčok) energiu zotrvačných mechanických časti motora na hranici prenesiteľnosti spojky. Preto súdnym znalcom teoretické výpočty nesedelo a boli spori na súdoch.

PRI ROZJAZDE U OSOBNÝCH VOZIDIEL S MANUÁLOM MOŽE DOCHÁDZAŤ AŽ KU 28%-nému NÁRASTU KRÁTKODOBÉHO ZRÝCHLENIA V ZÁVISLOSTI OD TECHNIKY JAZDY !

Ing.Anton Žikla, Nitra
vyštudovaný súdny inžinier v odbore doprava cestná
bývalí predajca VW
bývalí riadiťeľ Rija-Bavaria, Nitra

SoferkaMata24

Vsetkym velmi dakujem za rady a navody. Skusila som si to na slepej ulici 5 krat a uz som to bez problemov vedela. Isla som uz odvtedy 3 krat v premavke v BA a bez problemov.

Ehmo

Skor sa prehreje spojka pri takomto rezime, teda stale skusanie rozjazdov. Ale tam to nepomoze nic, lebo spojka nie je chladena vodou. A navyse to ucitis vlastnym nosom ked ju zahrejes nad unosnu mieru...

0vecka

Ehmo jj asi tak a silno pochybujem ze by si ho prehrial aj tym kopcom. Mozno s privesom. A ak sa clovek boji staci si pozriet ukazovatel teploty motora a ak stupne tak si dat pauzicku ale je to velmi nepravdepodobne.

Ehmo

Dalsi, kvoli comu by sa mal ten motor prehrievat ??? Ved nebude v zatazi. A prezradim ti tajomstvo, sucasne motory v autach maju v seriovej vybave aj elektricky vetrak za chladicom spínaný automaticky podla teploty chladiaceho media. Takze motor neprehrejes. Mohol by si ho prehriat ak by si isiel v horucave do tiahleho stupania a jazdny styl by vyzadoval dlhodobu velku zataz motora. Ale na jednicke motor neprehrejes, lebo nema skoro ziadnu zataz.

dalsi

Odporucam ti ist niekde na okraj mesta, niekde kde je klud, a nacvicit si to,, rozbehnut sa, a zastavit, rozbehnut a zastavit. Velakrat, kolko sa bude dat,, no len pozor na prehriatie motora,, lepsie ist ked je chladnejsie, dat kurenie naplno, a trenovat, aspon 100x,, postup vies,, trosku pridat plyn, trosku pustit spojku, kym nezacne zaberat,, ked zacne zaberat, drz spojku na rovnakom mieste,,a ked auto uz bude rozbehnute, uz bude mat rychlost adekvatnu danym otackam...tak spojku pustit.

Ehmo

Záleži od veľa vecì. Ako rýchlo sa chceš rozbehnùť, aký más motor, aké máš auto.....
Teoreticky takto: pridaj plyn na dvojnasobok volnobehu a plynulo s citom púšťaj spojku. Ked bude motor v zabere, daj nohu zo spojky dole aby si ju nenicila. Pridaj plyn.

Zbytocnooost

No moj ty svet akurat som zo zápchy prišla.
Podla toho kde sa rozbiehaš. Ked som v zápche tak len pustam spojku a ziadny plyn. Nasledne vyradim a noha na brzdu. V kopci alebo miernom briezku to samozrejme nerob a neboj sa pridat aj viac plynu akoby sa malo ked si v kopci. Sice auto zacne hucat ale mas istotu ze neskape a nezacmes utekat do zadu :D časom to bude švihom.
Inak normalka, ak sa chces sikovne rozbehnem, spojka do zaberu a plyn a nezabudni tu spojku stale pomalinky pustat. Ja mam starsie auto ako ty ani otacky tam nemame.. no a ked ti aj skape tak co sa stalo, nič :) nastartujes a ides dalej. Otvor si okno a ak ten za tebou bude nervozny tak mu ukaz vies co :D